Friday 24 August 2012

Excursie "Low Budget" la Trincomalee


Excursie "Low Budget" la Trincomalee.

Imi place să fac diving. Adică scufundari autonome dar e mai simplu "diving" asa că mă fac vinovat de barbarism cu bună știință. Pâna acum, vara asta am avut doar o singură experiență destul de neplacută pe coasta de vest a Sri Lanka, bătută acum de muson.  Fără vizibilitate, curenți, valuri mari, yuk! Așa că, acum ca aveam cîteva zile mai libere m-am hotărât să mă duc pe coasta de est, la Trincomalee, zonă ferită de efectele musonului și zice-se "perla" Asiei de Sud.  Și pentru că deja concediul familial cam mâncase  plicul de "distracții si altele" mă hotărăsc la o excursie  "low budget" .

Aud că trenul clasa I pe CFLanka este chiar foarte bine: OkK- merg cu trenul. Rezerv locul cu zece zile înainte și aflu ca o sa merg noaptea, e singurul tren direct, și ferice de mine, o să am cușetă!! Un adevărat lux!! Ce norocos sunt! Pretul e ridicol de mic, mă costa mai mult taxi-ul până la gară. Cu ocazia asta mai prind de fapt și încă o zi de scufundări. Nu se pot face rezervari si de întoarcere...NUUU! Doar in Trinco! Și numai în persoană! Imi aleg hotelul de pe net, de pe Tripadvisor care arata trei posibilități din care doua super scumpe și nu au locuri, e plin sezon...Așa am ajuns la Shahira...Repet, luați aminte: SHAHIRA...Imi fac booking la un Centru de Diving la 3 km de hotel pe plaja...excelenta plimbare înainte de dive.

Și ajung la gară - urâtă, nashpa, gri, murdară...polițiști mulți...trage trenul. Nu se poate...cifra 1, scrisă mare este pe ceva gen "bou vagon" cu gemulețe cu gratii cum sunt alea de transportă deținuți. Intru, că sunt cu conștiința curată. Șoc: nu de murdărie că asta mai mult sau mai puțin nu te mai surprinde aici. Dar compartimenul pare făcut ce copii de clasa a VII a la ora de atelier: totul pare a fi din placaj (care nici macar nu e tăiat drept si nu se imbina ci se petrece, fixat cu holsuruburi, și vopsit în culorea aia verde bolnavă în care se vopseau WC-urile publice mai demult. Un miros de pipi statut care provine din veceul cușetei, adauga olfactivul la vizual. Apa nu curge, of course! "Asta e Mițule! (I.L. Caragiale) Strîngem din dinți și din nări și suportăm!" Mă trîntesc pe cușetă și posteriorul meu, de altfel bine echipat, protestează: între el și scîndură nu e decît o pătură mai groasă și un cearșaf, uzat dar curat..."Bucuroși le-om duce toate..."  (M. Eminescu). Dragii moșului, asta nu-i nimic (I. Creangă) ...Am dormit eu și la stână, pe jos. Grozăvia a început la ora 21.00 când a plecat trenul și a durat pînă la 06.20 cind am ajns la Trinco. Mai întăi un concert extraordinar de zgomote : SCÎÎÎÎÎÎÎÎÎÎRRRRrrrrrțțȚȚȚȚȚ! Bang! Hiiiiii!! SCÎÎÎÎÎÎÎÎÎÎRRRRrrrrrțțȚȚȚȚȚ!  Făcea suprastructura de traforaj . ZDRANG! ZDRANG! ZDRANG! Făceau Boghiurile . GLONC! GLONC! GLONC! Facea cuplajul. DUM! DUM! DUM! Facea ceva, mai stie dracu' !(vorbă din folclorul popular). Insă eu sunt un Stoic - îmi deschid cu calm cartea și mă afund în lectură, decis să nu las nimic să pătrund în universul care mi-l creez citind. Mirosuri, mizerie, zgomote, toate devin un fundal care se estompează în acțiunea cărții. Și atunci, cu o perversitate totală, Vagonul de clasa I mă aruncă în sus, apoi în peretele cușetei de unde ricoșez aprope pe jos! Mă regrupez în defensivă dar vagonul este mai experimentat...Cum las garda jos,  mă repede cu capul pe perete! Si așa mai departe pînă dimineața...Nu vă mai plictisesc...Ajunge doar sa zic ca la un moment dat, epuizat total, am adormit. Cu siguranță. Pentru că m-am trezit aruncat jos...

La Trinco, în gară  dau binețe la doi turiști care coboara din clasa a doua, unde se văd niste scaune capitonate. Cum a fost? "Not too bad...A bit long, though!" Mă reped să-mi iau bilet de întoarcere la clasa a doua. Nu se poate. Casa de bilete se deschide la 8.00...

Ajung la Shahira,  Nilvelli Beach, un hotelaș mic inconjurat de Sri Lanka rurală: case de chirpici si acoperișuri de azbest, câmpuri de ceapa verde sau orez, vaci, ulițe înguste nisipoase. Un 2 Mai de acum 60 de ani fără atmosfera boemă  ...Sunt înconjurat însă de atentie, mi se pregateste imediat o camera, o cafea să o beau în grădină la briză, mic dejun in 20 minute Sir, ce doriți? ... Nici la mama nu-s primit așa... Probabil ca noaptea trecută a lasat urme vizibile. Nu e grozavă camera, dar la banii ăștia, 60 dolari pe noapte...Shahira se dovedește a fi un loc primitor dar altfel...Nu are aer condiționat, ventilatorul e asa  de puternic ca nu poți să dormi cu el. După amiază nu e curent, iar caldura e așa mare că nu poți sta în camera să te odihnești după scufundări...nici afară nu-i mult  mai bine. Dar cel mai îngrozitor este faptul că în fiecare dimineața, la ora 6.00 trecute fix, un templu hindus din apropiere își începe litania de dimineață. O voce de copil stridentă, pătrunzătoare care mă ajunge și dincolo de căștile și Vivaldi pus tare!! Futa-l doi domni din Cluj!! (D. Atanase, biolog din Timisoara)

Mai sunt hoteluri în Nilavelli Beach și în Trincomalee. Cele mici sunt variante ale Shahirei, cele mai mari sunt de la 250 de dolari/zi camera.  Plajele...doua...sunt O.K. Doar OK, nimic spectaculos. Diving-ul este OK. Zone de corali active, frumoase, e ceva fauna...OK. Nu e spectaculos cum e in Marea Roșie sau Maldive, dar pentru un diver, merită excursia, nu plâng după bani pentru că sunt puțini.

Ma duc să vizitez Trincomalee: deziluzie totala. Vechiul Fort este plin de kitsch-uri ieftine, accesul este doar pe o mica strada care duce la un templu care nu are nimic special în el daca nu esti hindus. Portul este o dana la care nu este nici un vas...Orașul este murdar, sărăcacios... un jeg. Și mi se spune ca este mai bine acum decit inaine de tsunami...

Reflectez la politica acestei țari care își concentrează speranțele pentru bugetul ei pe turism...Pentru a realiza asta, politica este de a fixa preturi minimale extrem de ridicate la hotelurile "de lux".  Așa ca majoritatea turiștilor care-i vad sunt backpackeri - tineri care cauta un loc ieftin, de tip hostel sau pensiuni modeste. Guvernanții sunt total opaci la nevoile de infrastructura, la nevoile de politici pentru pregatirea personalului în turism (care dincolo de amabilitatea nativa, culturala,  este sub orice critica!). Nici o politica de urbanism care să faca locurile astea mai atractive, mai estetice... Mă gîndesc că omorînd competiția între hotelurile ce țintesc turiștii bogați, guvernul s-ar putea să omoare proverbiala gâscă (Nu mai știu cine a scris povestea). Comparațiile care le aud între Sri Lanka și Malaiezia sau Vietnam sunt defavorabile primeia. Guvernul asta ar trebui sa se trezească pâna nu e prea tîrziu. Un brand odata discreditat e terminat ( C. Saatchi).

Epilog
Intoarcerea a fost tot la clasa 1, dar în condiții ceva mai bune. Insa citesc cu oroare cum, în fata unei statiuni turistice, Panadura,  un vapor care sta arestat de 4 ani  se scufundă la ancoră, cu 200 tone de păcură în el, din cauza  nepăsarii sau incapacității oficialităților.

P.S. Ați vazut, nu am plagiat!! 

No comments:

Post a Comment