Tuesday 28 August 2012

Ce am învațat despre slăbit?


Ce am învățat despre slabit?
1. Că este foarte greu și atunci nu este o experiență pe care trebuie să o repeți: la fel ca la fumat,  ideea de bază trebuie sa fie că pe viitor să nu te mai îngrași și să mai treci prin astfel de greutăți. " Este ultima oara că slăbesc!"  este deviza mea. Ideal este să nu te îngrași așa cum ideal este să nu fumezi...
 2. Că trebuie să ai o motivație puternică, și să ți-o repeți din când în când. Eu, la 53 de ani, am o fetiță de 7 ani pe care va trebui să o sprijin și deci să muncesc până la o vârstă avansată; îmi place ce muncesc și vreau sa fiu activ și să muncesc cât mai mult; îmi plac sporturile de outdoors: vânătoare, pescuit, drumeție montană, scuba diving; și sportul indoor (ăla cu ușa închisă);  urasc ideea de a ajunge la bătrânețe ca tatăl meu, o legumă care să-i extenueze pe toți din jur. Pentru ca toate acestea să se realizeze, trebuie să am o greutate normală, indiferent cât  de bună este inima mea acum.
3. Că trebuie să înțelegi ce se întîmplă în corpul tău. De ce te-ai îngrășat, care este relația între celulele de grăsime, rezistența la insulină, trigliceride, glucoza și  acizii grași, și ceea ce bagi în tine. Atunci, când "calci pe bec" cel putin știi exact care este costul și ce trebuie sa faci ca să repari ce-ai stricat. Adoptarea unei "retete de slabit 10 kg  in 10 zile" din revistele de femei este cea mai criminală tâmpenie.
4. Că trebuie să înțelegi ce se întâmplă în mintea ta: Schimbarea comportamentală se petrece în faze (5), de la pre-contemplare la menținere asa cum au demonstrat Prochaska si Di Clementi. Mai mult,  schimbarea nu este liniară ci în spirală, iar regresele, căderile la o fază anterioară sunt mai curând regula decit exceptia. 3- 5 regresări sunt normale deci nu trebuie sa ne descurajam daca eșuam, ci să reluam, întariți de experiența acumulată...
 5. Că slabitul este un proiect pe termen lung, de fapt, nedefinit. Cam ca lasatul de fumat...te lasi de dulciuri...și în timp dispar și "craving-urile". 
 6. "Caderea in pacat" este inevitabila și trebuie internalizată, acceptată, prevazută psihologic și un plan de redresare de rezerva  ("contingency plan" ) trebuie elaborat! Daca nu faci așa, prima cădere în păcat va fi considerat un eșec al întregii inițiative și vei regresa la etapa precedentă în spirala schimbării comportamentale...Aplicând planul, we are back in business.
 7. Regimul de mâncare pe care îl adopți pe termen lung trebuie sa fie congruent cu regimul de viață și cu constringerile existente... Aici intervine partea de imaginație și organizare. Dacă poți sa-l faci distractiv, cu atât mai bine...
 8. Trebuie sa mancam concentrați la ce facem...mindful eating... să încercăm să percem gustul și parcursul fiecărei îmbucături. Atunci corpul nostru ne va spune el singur când să ne oprim, ce să mai mâncăm. Insă trebuie sa fim pe receptie și pe aceiași undă cu el ca să-l auzim.  Asta e cel mai greu... și este o chestie de exercitiu, de concentrare. Si el o sa înceapă să-ți spună si alte lucruri: când și câtă mișcare să faci, etc. Eu abia am inceput să-l mai aud.
Cam asa am slabit eu dar nu o sa ma tin asa mult. trebuie sa aplatizez curba.

 

No comments:

Post a Comment