Tuesday 20 April 2010

African impressions (Romanian)


Am fost pina acum in Cote d’Ivoire, Ghana si Benin, azi am ajuns in Togo. Este fascinant sa circuli pe soselele din Africa, care sunt cind asphalt cind pamint tare ondulat “tole ondule’ care-ti zdruncina matele si ficatii, cind praf si nisip, dar in fiecare localitate si mai ales la frontiere este un furnicar, o umanitate frematinda intr-o miscare browniana permanenta. Se face comert: cu marfuri, cu sex de orice tip, cu droguri si cu arme, cu bani de orice tip. Coruptia este institutionalizata : frontierele se trec cu pasaportul daca dai spaga cam 10 dolari, cu cartea de identitate si cu numai doi dolari daca nu ai maimulti si am vazut cum a trecut o femeie fara nici un act si cu numai un dolar… Eu cu acte, viza etc era sa-mi pierd aparatul foto pentru ca am facut o poza caschetei unde se stringeau banii… Camioanele ca sa treaca frontiera, cu toate actele in regula asteapta cel putin trei zile daca dau spaga mare. Altfel stau si cu lunile…

Am mai invatat ceva…loviturile de stat militare in Africa nu sunt de obicei rele. Ele sunt in general o expresie extrema a unei societati care daca nu se exprima violent risca sa se dizolve. Problema este ca dupa aia militarii nu cred ca altii pot sa guverneze mai bine ca ei…si nu mai pleaca. In Cote d’Ivoire se va intimpla in curind asa ceva : Vad cum sefii armatei vor sa faca curatenie pina nu le scapa trupa armata din mina din cauza coruptiei, iar sefii politici se opun. Cine crezi ca va cistiga pina la urma ?

Socanta si saracia de aici . Credeam ca vazusem cam ce se poate vedea despre saracie. Dar aici este o saracie amestecata cu aglomeratie, murdarie, promiscuitate. Dar este mai putin respingatoare decit ti-ai imagina pentru ca este si vesela, plina de energie, de spirit antreprenorial. M-am plimbat prin aceste cartiere, care sunt toate un fel de mare piata, fiecare vinde ceva in prag sau pe o taraba improvizata, isi lauda marfa, se cearta cu vecinul cu o vigoare latina aproape. Nimeni nu se uita urit la mine, cel mult ma striga sa ma salute, sa le vorbesc ceva. Sunt impresionat de faptul ca nimeni nu cerseste, nimeni nu ma agreseaza sa cumpar, etc…

Atitudinea asta este rezervata pentru tirgurile de artizanat pentru turisti…Vizitez unul : toti sar pe mine sa ‘Just look inside !’ Experienta anterioara intra in functie, doua trei vorbe si sunt lasat in pace sa privesc nestingherit. In general kitch-uri imprimate in Tailanda sau in Nigeria. Gasesc in Benin citeva picturi de arta decorative moderna africana. Bun gust nativ, coloristica interesanta, motive africane viguroase, tusa delicata. Cumpar arta de sute/mii de dolari cu citeva zeci. Ma simt aproape prost sa negocez dar stiu ca asta se astepta, stim amindoi pretul final dupa primele vorbe dar trecem prin ritual…

Misiunea in sine pentru care sunt aici a inceput in ceata. Am citit sute de pagini de rapoarte socio-economice si de comert ca sa realizez un pic ce se intimpla…Econometria nu minte…oamenii da ! Gradul de necunoastere este enorm, este intretinut cu buna stiinta. Ce se intimpla in proiectul asta intr-adevar exemplifica faimoasa vorba : ‘Somnul ratiunii naste monstrii’. Interesant ca atunci cind propun transparenta, dezvaluirea evidentei ca solutie, sunt intimpinat cu rezerve. Aici, a spune ca imparatul este gol este less majeste, nu bun simt ! Noroc ca am gasit impreuna cu seful echipei, o fosta colega de la biroul Bancii din Romania o posibila solutie care nu-mi stirbeste etica profesionala.

Africa ramine Africa. In cautarea mea de canale de comunicare traditionale am explorat si relatiile tribale, sefii traditionali. Interesante descoperiri : in general, cum oamenii au intotdeauna nevoie de modele, de sefi, de oameni de incredere care sa se serveasca de lideri, oamenii se uita cu sperante la liderii tribali care de cele mai multe ori se bucura de multa autoritate bazata pe traditie, de valoarea lor charismatica. Dar vai, foarte des si astia sunt corupti…adevarat insa ca sunt si omoriti mai usor, asa cum s-a intimplat in Ghana cind eram acum colo… un rege si noua ‘curteni’ omoriti de ‘succesiune’.

1 comment:

  1. dan, uitasem cat de frumos scrii! mai ales ca articolul asta este despre africa, un subiect tare drag mie. cu toate cele. mai scrie:)

    ReplyDelete